HOORN – Na ruim 44 jaar nam Horinees Jan Sas op dinsdag 30 juli afscheid als machinist van de Nederlandse Spoorwegen. Zijn laatste dienst reed hij van Amsterdam naar Enkhuizen. Op perron 1 van Station Enkhuizen werd hij welkom geheten door huidige – en veel, heel veel oud-collega’s.
Zijn management van standplaats Hoorn had een receptie georganiseerd en vele hadden een presentje. Zijn teammanager Roel van der Beek verwoordde kort ( 3 blaadjes vol) de loopbaan van Jan Sas, die begon in Amsterdam. En omdat er een tekort was die zomer aan Conducteurs, werden er machinisten in opleiding gevraagd om een conducteurs opleiding te volgen..
Na de zomer begonnen Jan en zijn toenmalige collega’s de cursus van RET machinist…. De opleiding tot volwaardig machinist duurde toen veel langer, omdat ook de elektronische en rem technische vaardigheden bij de opleiding hoorde. Een machinist kon eenvoudige storingen aan de trein meestal zelf oplossen. Dit is nu anders en daarom zijn de opleidingen korter, maar zeker niet minder zwaar. Vooral de kennis van het te berijden baanvak is zwaarder, omdat de machinisten langere trajecten rijden….de “strijd” om het rondje om de kerk is door een aantal machinisten verenigd in de collectieven om en nabij 2003 gewonnen en daar plukken de huidige machinisten nog de vruchten van.
Doordat Hoorn eerst een opstapplaats werd en later een standplaats als onderdeel van het rayon Alkmaar, kozen veel machinisten uit Amsterdam en Alkmaar, die in West-Friesland woonden voor de Stanplaats Hoorn en later ook voor Enkhuizen. Veel mooi werk werd door de Amsterdammers meegenomen uit Amsterdam. Dit werd door de machinisten in de grote standplaats Almaar niet op prijs gesteld. “Ik kan er een boek over schrijven”, zei Jan Sas in zijn slotwoord. En omdat Jan een hekel had aan de stropdas, mocht teammanager Roel van de Beek bij hoge uitzondering hem een stropdas omdoen. Deze stropdas zat nog nieuw in de verpakking.
Ook bij het de grote ontsporing met leeg materieel vanuit Hoorn naar Enkhuizen was Jan als machinist betrokken, waar het voorste gedeelte van het treinstel richting Enkhuizen ging en het achterste gedeelte over het museum stoomtrein gedeelte reed. Het treinverkeer van de NS en de museum Stoomtrein Hoor/ Medemblik heeft een week door deze ontsporing stilgelegen. De wissels werden toen nog met de hand bediend en nu via de centrale verkeersleiding post in Alkmaar. De beelden van toen werden aan de aanwezigen getoond.
Jan Sas gaat genieten van zijn vele vrije tijd, vrouw en kinderen. En hij zal nog menig tochtje maken op zijn motor.
Tips?
Reageer op dit onderwerp