Grote ???? bij 2.8 miljoen bezoekers aan Hoorn, politiek eist opheldering

HOORN – De fracties van HOP, DRP, Fractie Tonnaer en van de PvdA willen opheldering van het college over de cijfers die naar buiten zijn gebracht door Hoorn Marketing. Hoorn Marketing  zegt dat er accurate cijfers zijn over het aantal bezoekers die naar Hoorn in 2018 zijn gekomen.

Afgelopen 21 mei kwam Hoorn Marketing  met een persbericht waarin Hoorn Marketing  vertelt dat er over 2018, 600.000 bezoekers meer naar Hoorn zijn gekomen dan het jaar daarvoor, in totaal 2.800.000 bezoekers een stijging van 27%. Hoorn Marketing  zegt trots te zijn op deze cijfers en zegt dat dit vooral te danken is aan Hoorn Marketing .

Verschillende werkelijkheden

In een brief aan het college van Hoorn schijven de fracties: ,,Verschillende werkelijkheden lijken naast elkaar te bestaan. Dit gaat om gevoelen, en dat onderstreept wat ons betreft het belang van feiten. Want hoe valt dit te rijmen?: Meer bezoekers, minder omzet! Winkeliers laten ons weten verbijsterd te zijn over deze ronkende bezoekerscijfers omdat de winkelstraten leeg zijn en zij zich miskend voelen. Het gevoel is dat de vlag belangrijker is dan de lading. En daarbij zegt Hoorn Marketing ook nog eens te weten dat de stad niet gebukt gaat onder leegstand en woningnood. Wij zien de onderbouwing graag tegemoet, want wij nemen toch echt het tegendeel waar.

De fracties begrijpen dat Hoorn Marketing zich baseert op een onderzoek van NBTC-Nipo Research, die in een recente verleden met cijfers van ongeveer 500.000 bezoekers per jaar aan Hoorn kwamen. In het persbericht van Hoorn Marketing wordt gesuggereert dat Hoorn nu op zijn minst 2.8 miljoen bezoekers trekt, een verzesvoudiging ten opzichte van 2017, wat meer is als een stad als Amsterdam op jaarbasis krijgt te verwerken.

Fracties stellen vragen

De gezamelijke fracties hebben 11 vragen gesteld aan het college:

  1. Wat vindt u van het persbericht van Hoorn Marketing? Onderschrijft u de inhoud?
  2. Bent u vooraf op de hoogte gesteld over de verspreiding van dit persbericht/is de gemeente op enigerlei betrokken bij de externe communicatie van Hoorn Marketing?
  3. In het persbericht wordt de suggestie gewekt dat de spectaculaire toename van het aantal bezoekers een verdienste is van Hoorn Marketing? Onderschrijft u dat?
  4. Klopt het – zoals in het persbericht wordt gesteld – dat de Gemeente Hoorn is genomineerd?
  5. Indien de inhoud van het persbericht klopt, vindt u als college dit dan de manier waarop de raad over bezoekersaantallen geïnformeerd moet worden?
  6. Heeft er een onderzoek van NBTC-NIPO Research naar de aantallen bezoekers aan Hoorn in 2018 plaatsgevonden? En zo ja en wiens opdracht?
  7. Zo ja, wanneer zijn de resultaten ter kennis gebracht aan het college? Wij willen precies weten op welke datum en op welke wijze.
  8. Kunt u ons het rapport van NIPO/NBTC research doen toekomen waarin deze cijfers worden onderbouwd? Bent u bereid zich, indien u niet in het bezit bent van dit rapport, hiervoor alsnog in te spannen en dit te delen met de Raad? Zo nee, waarom niet?
  9. Indien het onderzoek niet voor 21 mei bij u bekend was, hoe kan het dan wel bekend zijn bij Hoorn Marketing dat kennelijk ook in staat was om deze cijfers aan te leveren voor zijn nominatie (of die van de gemeente) voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019?
  10. Hoe is de nominatie tot stand gekomen? Heeft de gemeente daar op enigerlei wijze een rol in gespeeld?
  11. Valt er een correlatie te leggen tussen de inspanningen van de city-marketeer en deze vermeende resultaten? Die suggestie wordt gewekt in het persbericht, waarbij college op dit punt eerder (beantwoording art. 36 vragen 2 november 2018 – vraag 13) anders informeerde.

Het college heeft 2 weken de tijd om met een reactie te komen.

[signoff

Reageer op dit onderwerp


Author: admin