Vragen politiek over havendienst Hoorn, is de veiligheid in het geding?

HOORN – Aart Ruppert van VOCHoorn en Robert Vinkenborg van HOP hebben vragen gesteld aan het Hoornse college vanwege het zinken van de Broerder Isodoor die afgelopen weekend zijn zeemansgraf vond in het Markermeer.

In een brief aan het college schrijven de twee politici: “Op initiatief van HOP heeft de raad in 2018 ingestemd met het instellen van de regeling “schrijnende situaties” om eigenaren van schepen die verkrotten te ondersteunen d.m.v. saneringsmaatregelen of te helpen bij het afvoeren en om ervoor te zorgen dat het aanzien van onze binnenhaven zou verbeteren. Het initiatief had een directe relatie tot de moeilijke omstandigheden waarin de eigenaar van de Broeder Isidoor verkeerde. WIj betreuren dat het schip is gezonken en alle schade – mogelijk ook aan het milieu – die daarmee is ontstaan. De wijze waarop dit is gebeurd roepen vragen op.

  1. Hoe kan het dat de havendienst de Broeder Isidoor laat vertrekken zonder dat het havengeld is afgerekend. Wist men dit niet?
  2. Is het waar dat de havendienst nog de diesel betaald heeft. Is dit normaal?
  3. Heeft de gemeente c.q. havendienst nog vorderingen op de oude of nieuwe eigenaar van de Broeder Isidoor? Zo ja, hoe denkt de gemeente deze vorderingen te kunnen innen?
  4. Hadden de medewerkers van de havendienst gezien of moeten zien wat de technische staat van het schip was?
  5. Indien de havendienst tot het inzicht was gekomen dat het onverantwoord was om dit schip ‘het ruime sop’ te laten kiezen, had de havendienst dan moeten ingrijpen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, is dit gebeurd?
  6. Waarom heeft de havendienst het schip tot buiten de havensluis begeleid?
  7. Wat is de functieomschrijving van de havenmeester?
  8. Wat is de lering die de gemeente uit dit voorval trekt?

Reageer op dit onderwerp

Author: admin